18 maart 2019

“We zijn professioneler geworden en daardoor verkopen we meer”


“We zijn professioneler geworden en daardoor verkopen we meer”

“Sherpa is een enorme stap voorwaarts in efficiency.” Dit zegt online marketeer Bas Vrinten van Aldor Automotive bv. Sinds een klein jaar verwerken de webshops van het bedrijf de orders automatisch met de backoffice software van softwareontwikkelaar Sherpaan uit Veenendaal.

Het bedrijf uit Waalwijk bestaat nu ruim 25 jaar en besloot 7 jaar geleden ook online te gaan verkopen. “Voorheen verkocht Aldor Automotive alleen rechtstreeks aan importeurs en hun dealers, maar we zagen een verschuiving. Hierdoor kwam de noodzaak om ons meer op particulieren te richten. Online verkoop was daarmee een logische stap.” Dit resulteerde in twee webshops. “Via www.carparts-expert.com verkopen we autoaccessoires en via www.car-bags.com bieden we reistassen op maat voor in de kofferbak van je auto”, vertelt Vrinten. Overigens kunnen ook dealers en importeurs bij deze webwinkels terecht. “Met een apart inlog kunnen zij met korting bestellen, zodat ze ook wat kunnen verdienen aan de verkoop aan particulieren.”

Veel handmatige handelingen

Bij het verwerken van de orders kwamen voor de komst van Sherpa veel handmatige handelingen kijken. “De backoffice deden we toen een Excel-lijstje en we moesten ons hoofd erbij houden. Als er een levering binnenkwam, stonden we soms met vijf man alles bij elkaar te zoeken. Dat kostte veel tijd per order.” Door de automatische verwerking met Sherpa is dit volgens Vrinten van gemiddeld 5 minuten per order naar maar 1 minuut gegaan.

Vooral het verwerken van backorders kostte veel tijd voordat met Sherpa werd gewerkt. “Er zijn veel verschillende autoaccessoires en die kunnen we niet zelf allemaal op voorraad houden. Daardoor zijn er vaak backorders.” Aldor Automotive werkt daarom ook met de module dropshipment van Sherpa. De webwinkels zetten de bestellingen direct door naar de leverancier. Die verzendt de producten rechtstreeks naar de klant. Via Sherpa houd je goed overzicht in de leveringen die niet vanuit het eigen magazijn worden uitgevoerd. “Helaas werken nog niet alle leveranciers met dropshipment.”

MyParcel

Via de backoffice software Sherpa heeft Aldor Automotive nu ook een koppeling met MyParcel. “Voorheen kostte het veel tijd om de labels in te laden. Nu doen we één scan en het label komt eruit.” Vrinten vervolgt: “We zijn heel tevreden over MyParcel, omdat ze hele goede service leveren. Als een pakketje kwijt is, dan is het met 1 telefoontje opgelost. Daarom wilden we graag met deze verzender blijven werken.”

Aldor Automotive is nog niet te vinden op verkoopplatformen, maar werkt wel met Google Shopping. “Op de planning staat wel Amazon.de. De webshops draaien op Joomla VirtueMart en een koppeling met dit verkoopplatform moeten we zelf bouwen. Daarom duurt dit nog even.” Overigens kunnen wel wereldwijd orders worden geplaatst op de huidige webshops. Die zijn ook beschikbaar in Frans en Duits. “Vooral in Duitsland denken we dat er voor ons nog kansen liggen om verder te groeien.”

Bas Vrinten is erg tevreden over Sherpa. “We waren al groeiende en hebben dit nu kunnen doorzetten. Sherpa heeft hieraan indirect bijgedragen. Orders worden nu efficiënter verwerkt en verstuurd. Mensen krijgen via Sherpa track en trace, de factuur gaat er automatisch uit en er is een koppeling tussen de voorraad en de webshop zodat bezoekers kunnen zien wat er op voorraad is. We zijn professioneler geworden en daardoor verkopen we meer”, zegt online marketeer. Bas Vrinten. Hij is heel erg tevreden hoe alles nu loopt bij het bedrijf. “Ons doel is natuurlijk te blijven groeien. Maar dat gaat goed, want zoals het er nu naar uitziet groeien we het eerste kwartaal met 30 procent ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar.”