16 augustus 2017

Op=Op Voordeelshop


De webshop van Op=Op voordeelshop is één van de eersten die in Nederland live is gegaan met Magento 2.0. Guapa tekende voor de frontend en Sherpaan voor de backoffice. Het maakt niet uit op welk platform een webwinkel is gebouwd, het is altijd mogelijk om met de backoffice software van Sherpaan te gaan werken. We vroegen projectmanager Dion Fokkema van Op=Op Voordeelshop naar zijn ervaring tot nu toe.

Sinds wanneer bestaat Op=Op Voordeelshop en hoeveel winkels hebben jullie nu?

‘Ons bedrijf bestaat dit jaar exact twintig jaar en we hebben nu 128 fysieke winkels en een webshop.’

Eerst hadden jullie alleen fysieke winkels en een website. Waarom zijn jullie nu wel met een webwinkel gestart?

‘Eigenlijk waren er vijf jaar geleden al plannen voor een webshop. Er werd echter besloten de focus te leggen op uitbreiding van het aantal winkels. Vorig jaar is besloten om ook het online kanaal te benutten. Er is een tijdje gezocht naar de juiste partijen. Ik ben erbij betrokken en heb de e-commerce afdeling opgezet. In september ging de webshop live.’

Is er verschil tussen het assortiment in de winkels en de webshop?

‘Momenteel is er geen verschil. Op=Op Voordeelshop is goedkoper met A-merken van verzorgingsproducten, huishoudproducten en gezondheidsartikelen, zowel online als in de winkels. Het assortiment online gaat wel veranderen. In de winkels heb je te maken met een beperkt aantal vierkante meters. Voor de webshop hebben we een groot magazijn van 20.000 vierkante meter. We zien dat het aankooppatroon online anders is dan in de fysieke winkels en daar gaan we op inspelen. Dit betekent dat we het assortiment online gaan vergroten. Dat bestaat nu uit 4000 producten en ik verwacht dat we dit komend jaar gaan verdubbelen.’

Willen jullie ook met andere verkoopplatforms zoals bol.com gaan werken?

‘Daar kijken we wel naar, maar met de commissies die worden gevraagd en de marges die wij hanteren is het moeilijk geld verdienen. Het is een lastige uitdaging.

Hoe zijn jullie met Sherpaan in contact gekomen?

‘Via onze webbouwer Guapa. Zij kwamen met het voorstel om met Sherpa te gaan werken.’

Hoe bevalt backoffice software Sherpa?

‘Het bevalt heel erg goed. We zijn verrast over de flexibiliteit en de mogelijkheden in het backoffice pakket van Sherpaan. Het is ook fijn dat als we een nieuw idee hebben er door Sherpaan snel op wordt gereageerd en de software wordt aangepast of dat ze het op een roadmap plaatsen.’

Hoe bevalt Magento 2.0?

‘Dat bevalt ook goed. We waren een van de eersten in Nederland die ermee gingen werken en dat had heel wat voeten in de aarde. Zo moesten er koppelingen komen met PostNL, betalingen en Sherpa, want die waren nog niet ontwikkeld. Dit zorgde voor een latere oplevering van het project. Ik werk zelf al heel lang met Magento en 2.0 is gebruiksvriendelijker en sneller.’

Wat zijn jullie ambities en hoe denken jullie die te bereiken?

‘We willen fors groeien. We hebben ons team enorm uitgebreid met onder andere SEO specialisten en klantenservice medewerkers. Dat pakt goed uit. De groei komt nu naar ons toe en die kunnen we door dit team ook aan.’

Hoe kijken jullie terug op het afgelopen jaar?

‘Het was een hectisch jaar. Omdat we als een van de eerste partijen in Nederland met Magento 2.0 werkten, kun je op voorhand niet weten tegen welke issues je aan gaat lopen. Als projectmanager zette ik de partijen fysiek bij elkaar en zorgde dat ze veel contact met elkaar hadden. Dit deden we via live meetings en online vergaderen en zo min mogelijk via e-mail, want dat geeft veel ruis. Zo hebben we de webshop best wel snel voor elkaar gekregen.’

Andere Referenties


16 augustus 2017

Abra Media

16 augustus 2017

Slaaptexiel

16 augustus 2017

Agradi.nl