11 januari 2015

Acaza


Bruno de Clerck van Acaza: ,,We zochten meer efficiency”

Acaza is in de Benelux één van de grootste online shops in muur- en wanddecoratie. De webwinkel bestaat sinds 2010 en kwam voort uit kaderwinkel.be dat in 2009 begon. Er werd voor een meer internationale naam gekozen, zodat ook de Nederlandse markt kon worden bediend met producten zoals fotolijsten, fotobehang en originele woonaccessoires van gerenommeerde merken.

Volgens eigenaar Bruno de Clerck is er een aantal verschillen tussen Belgische en Nederlandse klanten. Zo spreken Belgen over fotokaders, terwijl Nederlanders het hebben over fotolijsten. Een ander verschil is volgens De Clerck dat Nederlanders sneller zijn met bestellen. ,,Nederlanders zijn mondiger. De Belgen zijn braver.” Tegenwoordig heeft Acaza ook een webshop in Frankrijk. Een beperkt deel van het assortiment wordt in heel Europa verzonden.

Acaza bedient een nichemarkt en heeft volgens De Clerck beperkte concurrentie in België. ,,Er is meer concurrentie in Nederland, vooral van grote partijen zoals bol.com.” Die grote partijen zijn voor Acaza bovendien interessante verkoopkanalen omdat ze veel publiek bereiken. ,,We verkopen sinds kort ook via bol.com en door de backoffice software van Sherpaan lopen deze bestellingen automatisch binnen. Dat is heel handig.”

Acaza is momenteel het enige Belgische bedrijf dat met backoffice software Sherpa van Sherpaan werkt. Dat doen ze nu een paar maanden en ze zijn er blij mee.

We waren op zoek naar meer efficiency. Bij bepaalde verkooppieken was het lastiger om alles op tijd verzonden te krijgen. Verder wilden we betere grip krijgen op de voorraad. Een goed overzicht op de voorraad zorgt ervoor dat we op tijd kunnen bestellen.”

Hoewel Acaza nog druk bezig is met alles in te voeren in de nieuwe software, plukken ze er nu al de vruchten van. ,,Het loopt zeker goed. We zijn tevreden”, vertelt De Clerck. Acaza maakt daarnaast gebruik van de integratie van Transsmart voor alle logistiek tussen magazijn, vervoerder en klant.

Acaza heeft een eigen magazijn en dat is niet voor niets. ,,We verzenden veel breekbare producten, maar soms ook grote producten. Zelf verpakken zorgt ervoor dat we goede kwaliteit verpakkingen hebben en dus minder breuk.” Het belangrijkste voor de toekomst is volgens de eigenaar zich vooral te blijven onderscheiden qua assortiment en service. ,,Stap voor stap finetunen we de producten, maar verbeteren ook de betaalmethoden en kijken naar dropshipment.”

Andere Referenties


16 augustus 2017

Op=Op Voordeelshop

16 augustus 2017

Slaaptexiel

16 augustus 2017

Agradi.nl