
Gloeilampgoedkoop.nl begon in oktober 2011 heel klein, maar inmiddels biedt de webshop negenhonderd producten. Eerder dit jaar werd de frontoffice vernieuwd door te gaan draaien op Magento en sinds kort werkt gloeilampgoedkoop.nl met Sherpa om de voorraad te stroomlijnen. ,,We hebben gekozen voor Magento en Sherpa omdat Magento meerdere webshops aan één backend kan koppelen voor alle logistiek”, vertelt eigenaar Edward Bartels. Sherpa heeft een standaard koppeling met Magento.
Naast Nederland heeft het bedrijf ook ampoulepascher.fr, gloeilampgoedkoop.be en gluehbirnebillig.de. ,,Eerst waren het losse shops, nu lopen alle bestelling via Sherpa. Ondanks dat we er nog maar twee weken mee werken, zien we nu al dat het veel efficiënter is. Eerst deden we alle bestellingen handmatig verwerken. Nu gaat dat automatisch via de backoffice software. Dat scheelt aanzienlijk veel tijd”, zegt Bartels. Voor hem was het ook belangrijk om meer zicht te hebben op voorraad.
Voorheen bestelden we pas nieuwe producten als we zagen dat de voorraad niet toereikend meer was. Dan loop je steeds achter de feiten aan. Nu kunnen we door Sherpa zien wanneer een product bijna is uitverkocht en bestellen we vooraf. Bovendien toont Sherpa de voorraad op de website. En als een product toch niet meer op voorraad is, dan krijgt de klant automatisch een mail via Sherpa. We hebben daardoor ook veel minder telefoonverkeer van mensen die bellen om te vragen waar hun pakket blijft”.
Bartels verwacht door deze betere klantenservice dat de beoordelingen ook hoger worden.
Daarnaast hoopt hij dat het aantal retouren vermindert. “Onze webshop is door Total Internet Group verbeterd. Uitgangspunt was om het voor de klant zo makkelijk mogelijk te maken om het product te vinden dat hij zoekt.” Door soms kleine verschillen tussen lampen, is het lastig voor een klant om de juiste te vinden. “We hebben nu een keuzehulp om bij de goede lamp uit te komen, er is een goede zoekfunctie en het ziet er veel gelikter uit.”, gaat Bartels verder. “Tevens hebben we nu veel meer specificaties erbij staan. Er is veel tijd gestoken in een hele rits aan informatie bij een product, waardoor klanten exact weten wat ze krijgen.” Bartels hoopt dat hierdoor de conversie omhoog gaat. “Vooral in Duitsland en Frankrijk kan dat beter.” Nu de front- en backoffice helemaal op orde is, gaat het bedrijf zich inzetten in het buitenland. Er gaat bijvoorbeeld gewerkt worden met internationale keurmerken. “We willen meer landen gaan toevoegen. We zijn half Europa doorgereden om te zien waar onze producten interessant zijn”, vertelt de eigenaar. De eerste landen op zijn verlanglijstje zijn Denemarken en Zweden. “Daar is veel behoefte aan gloeilampen en die zijn er moeilijk te krijgen. Ook hebben de webshops daar een klein assortiment.” Een land dat niet interessant is, is Spanje. ,,Daar hebben ze vooral witte tl, geven ze weinig om sfeerverlichting, omdat er veel buiten wordt geleefd.”
Gloeilampgoedkoop wil ook via ander verkoopplatformen hun producten gaan aanbieden. “De backoffice software van Sherpaan heeft een gratis koppeling met bol.com. Dat is voor ons één van de redenen om ook via deze aanbieder onze producten te gaan verkopen. Dat wordt echter wel een klein deel van het assortiment. Bij bol.com moet je elk artikel inclusief verzendkosten aanbieden. Dat is niet rendabel bij lampen onder de tien euro, die wij veel hebben. Alleen bij de duurdere producten kan dat.” Bartels vindt dat ze dat bij Amazon en eBay veel beter doen. “Daarom gaan we in Duitsland via Amazon verkopen.” Naast uitbreiden naar het buitenland, gaat het bedrijf ook het assortiment de komende tijd verder vergroten. “Onze ambitie is een compleet assortiment met alles op verlichtingsgebied.”