
Gewoonstijl begon als woonwinkel in 2013, maar het was altijd een ambitie om ook een webshop te starten. Begin 2015 werd die stap gezet. Dat werd al snel een groot succes. ‘We gingen vrij snel naar heel veel orders. Het feit is dan wel dat je constant achter feiten aanloopt en het kost veel tijd en energie omdat je steeds pleisters aan het plakken bent. Nu hebben we alles goed op de rit en zijn we aan het finetunen’, vertelt Annelies Schueler, verantwoordelijk voor de sales, klantenservice en projecten.
Ondanks dat het middenin de recessie was, durfden de eigenaren het toch aan een webwinkel te starten. De snelle groei maakte meer automatisering noodzakelijk. Het bedrijf ging op zoek naar backoffice software, omdat in Magento veel handmatig gedaan moest worden.
Gewoonstijl kwam met Sherpaan in contact op de Webwinkel Vakdagen. ‘We gingen heel hard, maar deden alles nog met de hand vanuit verschillende mailboxen en losse systemen. Dat betekende bijvoorbeeld orders handmatig verwerken, de prijzen handmatig berekenen en het verzendlabel handmatig maken. Met veel orders is dat niet meer vol te houden.’ Toen kwam Sherpa in beeld.
‘We waren meteen heel enthousiast over de backoffice software Sherpa van Sherpaan. Dan heb ik het niet over het uiterlijk van het programma, maar de mogelijkheden zijn fantastisch’, vindt Schueler. ‘We verkopen via meerdere kanalen en hebben meerdere magazijnen en we zagen deze software als een hele goede match.
Nu hebben we in één programma een duidelijk overzicht.’
Annelies Schueler vindt de backoffice software van Sherpaan een heel fijn systeem. ‘Voorraadtechnisch heeft Sherpa heel veel mogelijkheden.’ Toch is niet alles terug te vinden in deze backoffice software. ‘Het is wel heel prettig dat het team van Sherpaan dan kijkt hoe ze dat kunnen oplossen. Sommige dingen worden dan ad hoc verbeterd en voor andere zaken wordt een plan gemaakt.’
Naast een eigen succesvolle webshop en fysieke winkel, verkoopt Gewoonstijl ook via andere kanalen meubels, verlichting en woonaccessoires. Zo heeft het bedrijf een eigen winkel in de woonwarenhuizen van Loods5. ‘En bol.com is tevens een grote speler voor ons. We doen ook aan Logistiek via bol.com . Dit betekent dat onze hardlopers bij bol.com op de planken liggen en dat zij de logistiek doen, van verzending tot retournering’, vertelt Schueler. Daarnaast is Gewoonstijl te vinden op Marktplaats en het Belgische Kapaza. ‘We hebben bovendien een groothandelstak.’
Gewoonstijl heeft nog meer op het wensenlijstje staan. ‘We zouden ook graag verkopen via Amazon en eBay, maar we hebben onze handen nu even vol aan de huidige kanalen en alles finetunen.’ Schueler ziet de toekomst met veel vertrouwen tegemoet. ‘Door hard te werken hopen we dat de webshop verder groeit, meer omzet en orders, en dat we meer merken kunnen toevoegen aan ons assortiment. Tevens willen we nog beter gebruik maken van marketingtechnieken. We hopen op een mooie toekomst.’