17 april 2019

Klantcase: Hypostore en het Sherpa POS systeem


Ide Stoutjesdijk van Hypostore: In de POS van Sherpa zit alles wat we nodig hebben

Hypostore werkt sinds zo’n twee jaar met de Point of Sale (POS) van Sherpa. Deze webwinkel met alles op paardensportgebied werd opgericht in 2012 en vier jaar later opende Hypostore ook een fysieke winkel in Kuinre. “De POS van Sherpa bevalt goed. Er zijn geen dingen die we missen. Alles zit erin wat we nodig hebben”, vertelt eigenaar Ide Stoutjesdijk.

Toen de winkel opende, werd ook gelijk gestart met het kassasysteem van Sherpa. Het bedrijf werkte al met Sherpa om alle orders van de webwinkels geautomatiseerd te verwerken. “Dit kassasysteem was standaard gekoppeld aan Sherpa, dus hebben we daarvoor gekozen. Bij andere kassasystemen kwamen veel extra dingen kijken en waardoor het erg lastig was die te koppelen.”

Sinds Hypostore werkt met de kassasoftware van Sherpa, hebben de softwareontwikkelaars van Sherpaan niet stilgezeten. Verschillende extra functies zijn mede op verzoek van Hypostore eraan toegevoegd. Ide Stoutjesdijk noemt als voorbeelden:

  • kortingen per product
  • teksten aanpassen; bijvoorbeeld de omschrijving wijzigen die op de bon komt

“En het vernieuwen van de POS is niet gestopt. Die krijgt nog steeds upgrades”, zegt de eigenaar van Hypostore.

De Point of Sale heeft verschillende functionaliteiten waar ze bij de fysieke winkel van Hypostore blij mee zijn. “We maken bijvoorbeeld gebruik van de mogelijkheid dat we meerdere klanten tegelijk kunnen behandelen”, vertelt Ide Stoutjesdijk. “Het gebeurt weleens dat een klant producten op de toonbank neerlegt en dan zegt toch nog even verder te willen kijken. Dan kunnen we ondertussen een andere klant helpen, terwijl de al ingevoerde gegevens beschikbaar blijven.” De eigenaar van Hypostore vervolgt: “Het gebeurt ook wel dat we een pakbon printen om daarmee gelijk spullen uit het magazijn te kunnen halen.”

Meer verkoop kleding

In 2016 verwachtte Ide Stoutjesdijk meer kleding te gaan verkopen door de opening van de fysieke winkel. “We verkopen nu al veel kleding zoals rijbroeken, maar dat kunnen we meer verkopen als mensen kunnen passen. Sommige klanten hebben geen zin om producten terug te sturen en komen liever langs in een winkel”, zei hij destijds. Die verwachting blijkt uitgekomen. “De verkoop van kleding is wel met vijftig tot zestig procent gestegen. Ook scheelt het een hoop retouren. Het is dus in deze branche zeker de moeite waard om naast een webshop ook een fysieke winkel te starten.”

Ide Stoutjesdijk denkt dat het voor Hypostore niet blijft bij één fysieke winkel. “We willen in de toekomst meer winkels openen, maar niet op korte termijn.” Ook hoopt hij internationaal online te groeien. “We hebben nu alleen een webshop in de Nederlandse en Engelse taal. Dat willen we verder uitbreiden met onder meer Duits en Frans.”