Geen eigen voorraad en toch snel leveren via dropshipment

Overweeg je om met jouw webwinkel ook dropshipmentleveringen uit te voeren? Dan zijn de volgende zaken belangrijk om over na te denken. Bij dropshipment verzendt je leverancier de bestelde goederen direct aan jouw klanten. Jouw webshop ontvangt de order en plaatst deze direct door naar je leverancier. Zo bespaar je op kosten voor je magazijn en voorraad. Je inkoop vindt pas plaats nadat je de order hebt ontvangen.

Sherpa heeft een aparte module beschikbaar om deze orderstroom efficiënt te verwerken. Ook houd je via onze backoffice software een goed overzicht in de leveringen die niet worden uitgevoerd vanuit je eigen magazijn. Aandachtpunten bij het starten met dropshipmentleveringen zijn:

  • Voorraden van leveranciers inzichtelijk maken in je backoffice

Voorraadbeheer blijft belangrijk, ook bij levering via dropshipment. Hoewel je nu geen voorraad hoeft te houden van producten die door je leverancier rechtstreeks worden geleverd, wil je wel je leverbelofte nakomen. In plaats van je eigen voorraad, wil je dus ook je voorraad van je leverancier inlezen en registreren. Onze backoffice software Sherpa heeft diverse mogelijkheden om dit te registeren en te automatiseren.

  • Behoud van je identiteit en serviceverlening

Wanneer jouw leverancier rechtstreeks levert, moet je nadenken en afspraken moeten maken met je leverancier over levering en behoud van je identiteit. Een van de mogelijkheden die we bieden is om een eigen pakbon met de order mee te sturen naar je leverancier.

  • Flexibiliteit

In geval van meerdere leveranciers of een combinatie van eigen voorraad en externe voorraad, wil je controle houden over je leveringen. Ook wil je beslissen of je zelf verzendt, levert via dropshipment of dat je gebruikmaakt van meerdere dropshipmentleveranciers of in combinatie met je eigen magazijn. Deze opties zijn allemaal beschikbaar in onze backoffice software.

  • Automatisering

Ook bij dropshipmentleveringen is een goed backofficesysteem belangrijk. De volgende opties ondersteunen we met onze dropshipmentmodule:

  • Artikelbeheer instelbaar
  • Kostenregistratie van je dropshipment levering t.b.v. margeberekening
  • Vastleggen / loggen van diverse stadia die doorlopen worden bij een dropshipmentlevering, van ontvangst van de order tot uiteindelijke levering en facturatie aan de consument
  • Facturatie
  • Plaatsen van een dropshipmentorder bij je leverancier per e-mail voorzien van de bestelinformatie in PDF, Excel of CSV.