15 mei 2017

Ellen van Veghel over Sherpa: ‘Het is een prachtig mooi systeem’


Vetex heeft een hectische tijd achter de rug. Niet alleen werd overgestapt van CS-Cart Software naar Magento, ook de backoffice werd verder geautomatiseerd met de software van Sherpaan.

Het bedrijf bestaat al sinds 1966 en heeft nu vijf webshops. In 2011, 2012 en 2014 won Sloggies.nl de Publieksprijs XS Shops van de Nationale Thuiswinkel Awards. ‘Wij zijn zo succesvol vanwege ons brede assortiment, klantvriendelijkheid en goede service’, vertelt Ellen van Veghel, sinds 1997 directrice van het bedrijf.

Haar ouders startten in de jaren zestig op de markt met de verkoop van ondergoed en kort hierna met een winkel in Eindhoven. De naam Vetex staat voor ‘Van Veghel Textiel’ en de zaak op de Roostenlaan 140 was jarenlang een begrip totdat deze sloot in 2013. In 2009 kwam de eerste webshop, vetex.nl. Nu zijn dat inmiddels al vijf met daarbij Tencateondergoed-vetex.nl, Sloggies.nl, Sloggies.be en kinderondergoed.com.

Het bedrijf draait als een trein en dat maakte vernieuwingen noodzakelijk. Van Veghel: ‘We hoorden in onze omgeving veel positieve reacties over Magento. Wij werken veel samen met het bedrijf Tribal Internet Marketing en zij zijn ook pro-Magento. Uiteindelijk hebben we hier ook voor gekozen.’

Deze overstap was ook de aanleiding om op zoek te gaan naar nieuwe backoffice software. ‘Verdere automatisering van de backoffice is belangrijk omdat je in deze branche niet meer zonder kunt. De snelheid in ons magazijn moest omhoog en er was betere voorraadbeheer nodig. We waren lang bezig geweest met de bouw van een nieuwe website en het voorraadsysteem was hieraan gekoppeld, maar dat was door de lange bouw van de website een beetje verslonsd.’

De directrice bekeek de mogelijkheden. ‘Via Google kwamen we bij een aantal kandidaten uit en een daarvan was softwareontwikkelaar Sherpaan. We hebben een aantal partijen uitgenodigd voor een gesprek en we hadden het beste gevoel bij Sherpaan’, vertelt Ellen van Veghel.

Vetex is sinds kort gebruiker van de backoffice software Sherpa van Sherpaan. Eerst deden we veel in het magazijn handmatig. Door het scannen van de producten zijn we nu sneller en komen nauwelijks foutjes meer voor. Hierdoor verbetert ook de klantenservice. Het is een prachtig mooi systeem.’ Volgens de directrice kan door het werken met Sherpa een order in de helft van de tijd de deur uitgaat dan voorheen.

Niet alles is al honderd procent zoals Van Veghel het wil. ‘Je moet je voorstellen als er een Sloggi-actie is, dan krijgen we tegelijk twintig tot dertig pallets vol met Sloggi ondergoed binnen. De pakbon is dan centimeters dik. In ons vorige systeem konden we de pakbon digitaal inlezen en met één druk op de knop stond de voorraad in het systeem. Dat is met Sherpa nu nog niet, dus dat moet nog verbeteren. We hebben er vertrouwen in dat dit gaat lukken. Sloggi gaat contact met Sherpaan hierover opnemen.’

Als alles straks honderd procent draait dan gaat de focus van Ellen van Veghel over naar expansie. ‘We willen nog meer webshops openen, natuurlijk wel allemaal met betrekking tot ondergoed.’ Het bedrijf heeft geen fysieke winkel meer en dat blijft volgens haar ook zo. ‘Ik moet er niet aan denken. Je moet bij een fysieke winkel constant aanwezig zijn, terwijl bij een webshop het dag en nacht doorloopt, zonder dat dit nodig is.’ Een tip voor andere webwinkeleigenaren heeft de directrice ook nog wel: ‘Hou vooral je klanten op de hoogte. Goede klantenservice is essentieel.’

Ander Nieuws


Benieuwd naar meer nieuws en werk van Sherpaan?