De Notenshop: “Zonder Sherpaan hadden we het niet gered”
Familiebedrijf De Notenshop is al bijna 60 jaar een begrip als specialist in verse noten, pinda’s en gedroogd fruit. Toen eigenaar Arjon Groeneveld in 2014 met een professionele webshop startte, kon hij niet vermoeden wat hem te wachten stond. “We zijn de afgelopen vier jaar extreem hard gegroeid. Dat is leuk, maar ook moeilijk te beheersen. Als je gaat groeien, moet je daar goed op letten”, vertelt hij op weg naar een beurs in Parijs.
Trigger om met een webwinkel te beginnen, waren klanten die noten bij zijn kraam op de markt kochten en gingen verhuizen. Ze vonden het jammer de lekkere nootjes te moeten missen. De Notenshop heeft nu twee webshops die draaien op Magento: www.denotenshop.nl en .be. “Magento is één van de meest gebruikte platforms door webwinkels, maar verwerking en verzending is vrij complex. Daarvoor heb je mensen nodig die er verstand van hebben, anders kun je geen orders verwerken.” Volgens Groeneveld is dat tot honderd bestellingen per dag nog wel te doen, maar niet als het er meer zijn. “Dan gaat het niet meer zonder de backoffice te automatiseren.”
Groeneveld kreeg van Magentospecialist TIG de tip om eens met Sherpaan te gaan praten. “TIG heeft meerdere klanten die naar tevredenheid met de backoffice software van Sherpaan werken en vertelde dat deze software zeer geschikt is als je webshop groeit.” De eigenaar van De Notenshop belde met Sherpaan en toen is het balletje gaan rollen.
“Zonder een backoffice software zoals Sherpa kun je als webwinkel niet groeien”, stelt Groeneveld. “Tenzij je zeven dagen per week wilt werken met dubbel zoveel personeel. We besparen nu personeelskosten, dus de automatisering verdient zich dubbel en dwars terug.” Volgens Groeneveld hadden zijn webshops het niet gered als ze niet met deze backoffice software waren gaan werken.
“Het bevalt super”, aldus de eigenaar van De Notenshop. Er moet nog een klein dingetje worden aangepast en dan is hij honderd procent tevreden. “Het zou handig zijn als we bij de zoekfunctie kunnen filteren op datums. De mannen van Sherpaan denken daarin honderd procent mee. Het zijn hele slimme technische mannen.” Binnenkort gaan de orderpickers in het magazijn van De Notenshop ook werken met papierloos picken met de mobiele app van Sherpa. “Die unit heb ik inderdaad aangevraagd. Eerst gebruiken we die om de voorraad te dubbel checken. Later zetten we het waarschijnlijk ook in voor papierloos picken”, aldus Groeneveld.
De Notenshop groeit overigens uit zijn magazijn. “We zijn een nieuw magazijn aan het bouwen met meer opslagruimte. Dat is nodig om de groeiende vraag naar onze producten aan te kunnen.” Als dit gereed is en de basis staat, dan gaat Groeneveld focussen op verdere groei. “We moeten eerst de groei in Nederland goed aankunnen. Daarna willen we in Duitsland een webshop openen en daarbij zal Sherpaan ons ook weer assisteren.”